Dag 22: Op naar Vietnam

4 oktober 2017 - Kathmandu, Nepal

Het is alweer een tijdje geleden dat we van ons hebben laten horen! We raken het reizen steeds meer gewend en zijn niet echt meer onder de indruk van de dagelijkse rompslomp in Nepal of India! Dat er slechte wegen zijn en dat de natuur prachtig is hoeven we dus niet meer uit te leggen! Ondertussen hebben we wel weer genoeg meegemaakt om dit verhaal weer met nieuwe ontwikkelingen te kunnen vullen.. Vorige week zijn we vertrokken uit Chitwan, hier hebben we ons kostelijk vermaakt! Een relaxed dorp midden in de natuur! En het eten was top! Elke avond een lekkere steak met verse groenten (zo gemist)! Na een paar dagen waren we hier weer helemaal bijgetankt en zijn we met de bus ons reis vervolgd, dit keer naar Kathmandu (hoofdstad: Nepal). Na zo'n 7 uur op (wederom) zandpaden te hebben gereden kwamen we aan. Toen we aankwamen was het al donker en in zo'n grote stad je weg vinden is dan wel lastig! Maar we redden ons prima in het Engels, dus verliep dit ook weer zonder problemen! We hadden voor het eerst geboekt in een echte backpackers hotel. Hier zouden we dan wel wat verschillende mensen kunnen ontmoeten. Op het dakterras was echter geen hond te bekennen. Nu moet ik ook toegeven, wij zijn niet de standaard backpackers. Deze mensen draaien elke cent om en lopen de gehele dag in een soort van pyjamabroek met sandalen daaronder! Als de zon onder is zitten ze op hun kamer een boekje te lezen of Joga-oefeningen te doen! Ook prima hoor, maar wij vinden een drankje en een praatje soms ook wel gezellig! Kathmandu was eigenlijk een tussenfase van onze reis. 2 nachten blijven en dan door naar ons nieuw avontuur: Vietnam.. Wij tickets kopen voor de vlucht en een Visa aanvragen (autorisatiebrief) om het land legaal binnen te treden. Dit zorgde voor grote problemen.. we zaten namelijk midden in het weekend en dan zijn ook de ambtenaren in Vietnam vrij! Geen Visum dus, en zonder Visum kom je het land niet in! En we zaten nog met onze vliegtickets. Hiervoor zijn we de andere dag naar het vliegveld gereden, om ze om te zetten naar een andere dag. Dit was echter niet mogelijk, wat betekent: geld kwijt. Omgerekend €250 euro p.p.! Natuurlijk was het onze eigen domme fout, maar het is echt sneu geld! Allebei behoorlijk chagrijnig dus en we hadden ook even de tijd nodig om onze ruggen weer te rechten! Na goed overleg toch ons plan maar weer opgepakt! Visum opnieuw aangevraagd (nu wel goed) en 2 tickets gekocht voor de vliegreis! Omdat de vlucht niet meteen dezelfde dag was hebben we 2 dagen bij geboekt in Kathmandu! Zondagavond weer even naar het dakterras om op de hoogte te blijven van onze voetbalclubjes! Radiocentraal erop om de jongens van Zandhuizen op de voet te kunnen volgen. Buurtgenoot Sport Vereent werd in deze derby even de les gelezen (0-3) Klasse mannen ga zo door💪🏻.. Gisteren hebben we een motor gehuurd, omdat Maik wel wat ervaring heeft op de tweewielig sprong hij voorop! Het verkeer is hier even wat anders dan in Friesland! Overal rijden voertuigen, maar dit ging Maik uitmuntend af! Ons doel was de top bereiken van één van de bergen rondom Kathmandu! Dus na het drukke verkeer moesten we via slechte bergpaden omhoog! Toen we eenmaal boven waren hadden we een adembenemend uitzicht (geen woorden voor,, zie foto's).. Wat een fantastische natuur echt super! Omdat Maik de heenrit vlekkeloos had afgelegd groeide zijn zelfvertrouwen! Bergafwaarts reed hij dan ook als een echte coureur.. De lokals werden voorbij gereden alsof ze stil stonden, zigzaggend ging maikkie tussen honden/koeien/kuilen door! We kwamen precies op de afgesproken tijd aan bij de verhuurder om de motor weer af te geven! Blij dat we dit nog even hebben meegepakt.. Vandaag dan eindelijk de dag van de vlucht richting Vietnam.. Na een stevige ontbijt hebben we de laatste puntjes op de spreekwoordelijke 'i' gezet.. Om 15:15 zijn we opgestegen, we maken een tussenlanding in Maleisië waar we anderhalf uur moeten wachten! Dan stijgen we nog één keer op en hopen we te landen rond 01:00 op Vietnamese bodem (Ho Chi Minhcity).. Daar verblijven we sowieso 2 dagen op een slaapzaal! Ik voel dat we op dit moment wat turbulentie hebben dus ik doe de gordel maar vast! Vanaf 10 km hoogte: Namaste!