Dag 38: Op naar Hanoi

19 oktober 2017 - Hanoi, Vietnam

Vietnam(Dong hoi)- Een hele goedemorgen aan een ieder die ons volgt en op de hoogte wilt blijven van onze avonturen. We zijn inmiddels al over de helft van onze reis en hebben ons al aardig weten aan te passen aan de Aziatische cultuur (misschien blijven we hier wel). Ik zal u weer even de hoogte maar ook de diepte punten vertellen van de trip tot dusver. Zaterdag hadden we weer even contact opgenomen met onze Duitse vrienden (Max en Patrick) Deze gasten zaten een dorp verderop en vroegen of we even langs wilden komen. Omdat het de voorgaande keren erg gezellig was, leek ons dit een goed idee! We hadden de scooters nog in bezit dus het vervoer was geen probleem! Als Valentino Rossi en Max Biaggi schuurden we door het drukke verkeer. In één van onze eerste verhalen schreef ik nog met veel ongeloof over het drukke verkeer in Azië, maar ook dit lijkt steeds meer te wennen! Als we naast nog zo'n 100 scooters voor het stoplicht staan, kijken we elkaar niet eens meer raar aan! We proberen nu zelfs de poleposition te bemachtigen en als eerste weg te komen zodra het groene licht opdoemt! Na zo'n 32 km kwamen we uiteindelijk aan in Hoi An. Een leuk oud stadje. Max en Patrick lagen nog op één oor, dus we hebben eerst een bakje koffie gedronken. Tijdens de koffie kwam er een vrouw naast ons zitten. Deze mevrouw wou ons wel een pak aanmeten voor een goede prijs. Na even te hebben gebabbeld dit toch maar niet gedaan! Na het bakje koffie zijn we richting strand gegaan! Hier hebben we een bedje bemachtigd en genoten van het heerlijke weer! Er stond wel een aardig briesje, dus last van de stekende zon hadden we niet! Maik die het (ondanks de rode vlag) niet kan weerstaan om het water in te duiken was al snel vertrokken richting de golven! Als een jonge hond probeert hij elke golf te pakken en/of in te duiken! Ik heb er voor gekozen om op het bedje te blijven liggen (zo vaak hebben we nog niet op het strand gelegen) nou dit was niet zo heel slim, aan het eind van de dag zag ik eruit als een kreeft! Van top tot teen verbrand (nou ja eigen schuld) Na dit heerlijke middagje zijn we samen met de 2 Duitse gasten en met 3 Australische dames een hapje gaan eten! Wilden ze niet met zijn allen naar een Indische tent😰 ons lichaam was net hersteld van dat spul! nou ja we wilden de pret niet drukken, dus we zijn maar meegegaan.. ondanks de maal was het wederom erg gezellig. Omdat we de scooters maar voor één dag hadden en we ze al te laat hadden ingeleverd zijn we voor het nagerecht vertrokken en aan onze terugreis begonnen richting Da Nang! Dit verliep allemaal vlekkeloos en de scooterhandelaar deed er niet moeilijk over, we mochten ze nog wel even houden (top toch! En dat voor maar 400.000 dong)
Nu over naar de zondag! Dit was dan ook een "echte" zondag zoals wij hem gewend zijn. Lekker uitslapen en relaxed de dag beginnen! Na een lekker ontbijtje moesten de scooters weer terug.. Het enige nadeel hieraan was dat we alles weer ter voet moesten doen! Ons plan was de Marble Mountain bezoeken. Dit is toch al snel een wandeltocht van 7 a 8km. Schoentjes aan en gaan met die banaan, maar zo als ik al zei was het een "echte" zondag. Dus de eerste pub die we tegenkwamen meteen maar bezocht! Een paar goud/ gele rakkers erin en we hebben onze weg weer vervolgd! We begonnen al vrij snel de pilsjes in onze beentjes te voelen, dus de hand maar weer opgestoken om een taxi aan te houden! De Marble Mountain was mooi, maar niet heel bijzonder. Boven op deze berg hadden we uitzicht over gehele stad! En het bier was ons niet alleen naar de benen gezakt, maar had inmiddels ook onze blaas bereikt! Nergens een toilet te vinden boven op die berg en om van de top af te pissen is ook wel wat, dus maar weer snel een taxi gepakt om terug te keren naar het centrum! Hier zijn we gestopt bij BBQ IN, het restaurant waar we al eerder hebben gegeten! Het smaakte wederom heerlijk en zo eindigde deze "echte" zondag zoals hij begon, relexed! Maandag moesten we vroeg op, want we hadden een bus geboekt naar Hue! Gelukkig was dit een kort ritje (zo'n 2 uur) en waren we er zo.. Maik die de slaap maar moeilijk vatten kan koos ervoor om dit hier in te halen! Dus zodra we aankwamen ging maikkie plat! Ik heb de stad even verkend en een hapje gegeten! Nadat maik wakker was geworden na zijn schoonheidslaapje waren we weer gereed om op pad te gaan! Beide onze nette pak + dansschoenen aan en richting de Duitse knapen (die waren ook in Hue) omdat maik nog niet had gegeten zijn we dit eerst gaan doen! Dit deden we met een leuke groep (2 duitsers, 2 Finse, 1 vietnamese en nog 2 Nederlandse dudes) Echter was Maik het niet helemaal eens met het gekozen restaurant (seafood), dus zijn humeur werd er niet beter op! De Vietnamese dame (Lee) had gelukkig toch aan hem gedacht en had een lekker broodje vlees voor hem besteld! Lee bleek later op de avond een waar feestbeest! Na wat biertjes met het bovengenoemde groepje, hebben wij ervoor gekozen om de dansvloer maar op te zoeken! Samen met Lee en haar vriendengroep hadden we een te gekke avond! Het bier, maar ook de Jagermeister smaakte uitmuntend! Aan het eind van de avond (toen de babbels uiteraard goed waren) hebben we nog 2 Zwitserse en 2 Duitse dames ontmoet. Heel gezellig allemaal, maar je maakt soms afspraken waar je de volgende dag spijt van hebt! Want de volgende dag voelden we ons een stuk minder! Dit noemen we ook wel een MarceldeNekkerDag. De hele dag op bed liggen en niks doen! Zelfs toen er honger kregen waren we te lui om op te staan. Via de roomservise maar een pizza besteld en de hele dag verder wat filmpjes gekeken! Gisteren hebben we Hue ook alweer achter ons gelaten en zijn we vertrokken richting Phong Nha. Dit stadje kent vele populaire grotten en deze wilden we niet missen. Na een busritje van ong 5 uur kwamen we aan in een prachtig gebied, allemaal bergen met kleine riviertjes. Samen met de gids en ons reis groepje zijn we de grot binnen gegaan! Wat een gigantisch groot hol, pff! Erg mooi allemaal en wat is moeder natuur dan toch mooi (zie foto's) na deze trip zijn we gedropt bij ons nieuwe hotel! Vanuit ons hotel zijn we opzoek gegaan naar wat voedsel! We kwamen al vrij snel in een soort Backpackers pub.. In deze bar kwamen we al vrij snel aan de praat met een tweeling uit Engeland! Super leuke meiden, die niet vies waren van een borreltje en houden van gezelligheid! Na wat potjes biljarten, ook weer deze avond afsloten met 2 nieuwe vrienden! Ik voel dat mijn vingers lam worden, dus ik ga er een eind aan breien! Op dit moment zitten we in het vliegtuig richting Hanoi (hoofdstad) vanuit Hanoi willen we de hoogtepunten van het noorden bezoeken! Hierover later meer! Ook dit keer: veel liefde uit Vietnam

1. Je zoon:
    19 oktober 2017
    Mooi die internationale ervaringen. Allemaal hetzelfde doel en interesses. Leuke dames jongens?😉 Keren jullie in ieder geval terug naarEuropa in plaats van op een rijstveld te blijven hangen. 😄
  2. Jonno:
    19 oktober 2017
    Volgens mij hebben ze bij een rijstbureau geboekt Hasker. Dus ze zullen wel blijven☺️