Dag 46: Dag Hanoi en Hallo Bangkok

27 oktober 2017 - Bangkok, Thailand

Een hele goede avond lieve mensen uit Holland! Het is alweer een tijdje geleden dat we u op de hoogte hebben gehouden! In het laatste verhaal kwamen we aan in Hanoi. Op dit moment zitten we in het vliegtuig en hebben we Hanoi achter ons gelaten. Het verhaal zal dus voor een groot deel over het avontuur in en rondom Hanoi gaan. Bij aankomst zijn we eerst naar een reisbureau gegaan (Friends travel). Dit is een bureau dat wordt gerund door een Nederlander (Sydney). Via Facebook hadden we al veel contact met hem gehad. Elke vraag werd steeds snel beantwoord en hij heeft ons met veel kunnen helpen. Toch maar even langs om kennis te maken en onze ervaringen uit te wisselen. Hij wist veel te vertellen over Vietnam en met name over Hanoi. Zo kregen we ook een goede tip voor een prima hostel. Hier zijn we vervolgens heen gegaan om ons in te checken. Wederom met meerdere op één kamer. Dit keer hadden we een kamer voor 4 personen en de eerste nacht deelden we deze met 2 Nederlandse jongens. Aardige gasten en we hadden meteen een klik. Ook hier werden de ervaringen weer even goed uit gewisseld. Ze gaven ons een zeer goede tip "ga voor goed eten en voor het boeken van een tour naar Don Duck". Hierover dadelijk meer. Eerste wilden we kijken of Hanoi net zo'n bruisende stad is als Ho Chi Minh. Dit is niet het geval, Hanoi is zeker een mooie stad maar minder westers en het uitgaansleven is ook minder uitbundig. Toch hebben we in een aantal barretjes een biertje gedronken. Heel opmerkelijk is dat de politie rond een uur of 12 de straten in komt lopen en dat alle barretjes snel dichtgaan. Nou ja, ze sluiten de rolluiken en het feest gaat binnen gewoon verder. Wil je ergens in, dan overleggen ze via de walkietalkie of het veilig is. Best wel grappig. Aan het eind van deze avond kwamen we nog een stel tegen waar we wat mee gedronken hebben. De jongen uit Amerika en de dame uit Engeland. Blijkbaar waren ze al vroeg begonnen met drinken, want ze zaten al aardig in de olie. Vooral het meisje, want deze kon niet recht meer staan en ze was even vergeten het beha'tje aan te trekken voor vertrek. En op dat moment was ze kennelijk ook vergeten dat ze haar beha'tje was vergeten, want de zusjes kwamen regelmatig uit het jurkje geslingerd. Nou ja we hebben er maar niks van gezegd😜 Na een aantal borreltje toch maar op bedje gegaan. De volgende dag hebben we Hanoi (klein stukje) op de voet verkend. Aan het eind van de middag, maar even eten bij Don Duck. Hier ontmoete we meteen de eigenaar "Kiem". Een super aardige man, die heel gastvrij is. Het eten wat hij serveerde was voortreffelijk. En tijdens het afrekenen hoefden we alleen maar voor het eten te betalen. De drankjes nam hij voor zijn rekening. Ook hadden we een trip bij hem geboekt voor de volgende dag. Na een aantal telefoontjes had hij dit snel geregeld. Normaal betaal je 120 dollar p.p. voor zo'n trip, maar Kiem wist het te regelen voor 16 doller p.p. We moesten de volgende dag vroeg uit de veren, omdat we richting Cat ba gingen. Normaal ga je met de bus, maar het leek ons wel leuk om dit met de scooter te doen. Het hostel had de scooters voor ons geregeld en toen we klaar waren voor vertrek stonden ze al netjes klaar. Echter waren de scooters niet in topconditie. Er zaten meerdere krassen op en als je de snelheid van 35 passeerde dan kwam er een lawaai en gerammel vanaf. Na 6 km te hebben gereden hoorden we in één keer een doffe knal. Had ik geen klapband... Wat een k*t begin van de dag. Scooters maar weer terug gebracht. We waren behoorlijk geïrriteerd en hadden de hoop al opgegeven. Toch even langs Don Duck, want misschien wist hij nog een oplossing. "Ach jongens geen probleem, ik regel een bus voor jullie, en dan vertrekken jullie vanmiddag". Ook dit wist hij super snel te regelen en was onze dag toch nog gered. De bus kwam precies op de afgesproken tijd voorrijden en we konden eindelijk vertrekken naar Cat Ba. De reis was prima te doen (zo'n 3 uur) Cat Ba is een eiland dus het laatste stukje deden we per boot. Eenmaal op het eiland was het helaas al donker en konden we niet genieten van de mooie natuur. Na een hostel te hebben gevonden snel wat eten. Liepen de Nederlandse jongens in één keer voor ons hostel langs (de jongens waarmee we op de kamer lagen in Hanoi). Heel toevallig. Met zijn 4en hebben we een aantal biertjes gedronken. Ook hebben we 2 potjes Bierpong gespeeld (je moet dan met een pingpongbal proberen in een glasbier te gooien, lukt dit dan moet het andere team dit opdrinken) het eerste potje ging voortreffelijk en we hebben ze behoorlijk laten drinken. Het 2de potje ging minder. Deze verloren we uiteindelijk. Toch veel gelachen. De avond hebben we afgesloten met een potje kaarten. De volgende dag werden we rond 8 uur opgehaald om te beginnen aan onze trip (het bezoeken van Ha Long Bay) dit is één van de 7 natuur wereldwonderen. Na een korte rit startte onze tour. Het weer was matig en was nog niet waar we op gehoopt hadden. Maar wat een natuur. Dit is werkelijk waar onbeschrijvelijk, hier wil je meteen wel gaan wonen. Na een mooie tocht werd het anker uitgegooid om te lunchen. Na de lunch mochten we zelf het water op met een kano. Eenmaal op het water en de wolken verdwenen als sneeuw voor de zon. Plots was het een heerlijke zonnige dag (30 graden). Met de kano hebben we een aantal grotten bezocht en mooie natuurlandschappen gezien. Na zo'n ander half uur moesten we terug keren naar de grote boot. Het anker werd weer aan boord gehezen en we vervolgden onze weg richting fel blauw water. Hier legden we opnieuw aan en hier mochten we zwemmen/relaxen. Maik weer als een jonge hond van de boot afduiken om er vervolgs weer op te klimmen om het zelfde ritueel te herhalen. Na een tijdje heb ik zelf de sprong in het diepe ook maar gewaagd. Na een aantal frisse duiken hebben we de snorkel gepakt om het onderwaterleven te ontdekken. Ook dit was prachtig. Helaas stonden we beiden in een zee-egel. Maik kon meteen verder, maar bij mij zaten de stekel er toch behoorlijk diep in. Terug naar de boot om een mini operatie uit te voeren. Toen deze geslaagd was Maik maar weer opgezocht. Hij lag heerlijk te zonnen op één van de vele goud/gele stranden. Tijdens mijn zwemtoch richting Maik had ik mijn 2de pechgeval. Kom ik tegen zo'n verdomde kwal aan met mijn arm. En steken dat ding 😡 dus ik kon meteen weer omkeren en me opnieuw laten behandelen. Na een uur zwemmen vertrokken we richting monkey beach. Een eiland met wat aapjes en een behoorlijk hoge berg. Deze hebben we beklommen, maar dit was een heel karwei. Bovenop de berg was het uitzicht geweldig. Tijdens de trip ontmoete we 2 Nederlandse meiden, waar we de rest van de dag mee optrokken. Helaas komt aan alles een eind en na monkey beach keerden we terug richting haven. Een onvergetelijke dag (de mooiste tot dusver). Deze dag hebben we afgesloten met de 2 dames bij ons hotel. Een hapje en een drankje was ook nu weer erg gezellig. De volgend dag zouden we rond half 2 opgehaald worden om terug te keren naar Hanoi. Echter was de chauffeur de 2 knapen uit Friesland vergeten, want we hebben 2 en half uur zitten wachten en nog geen bus. Gelukkig had ons hotel ook een bus, dus hebben we die uiteindelijk geboekt. Savonds hadden we nog niet veel in ons buikje, dus nog even snel langs Don Duck voor een eendenborstje. De overige dagen hebben we niet echt veel uitgespookt. We waren meestal bij ons hostel en sloten de dag altijd af bij Kiem's restaurant Don Duck. Zelfs in het regelen van kappers is hij goed, want Maik had het haar wat te lang, dus moest even geknipt worden. Wij samen met Kiem richting een goede kapperspraktijk. Dit deden we op de scooter van Kiem. Ja, met zijn 3en op één scooter. Haha, het kan allemaal. Dit bezoek was heerlijk. Naast de knip beurt krijg je ook een heerlijke massage. Daar heb ik dan ook maar gebruik van gemaakt. Gisteren hebben we nog een scooter gehuurd en door Hanoi gereden. Ook in Hanoi zijn de straten druk bezet, maar het leverde ons geen problemen op. We zijn één keer gestopt en hebben even gewandeld door een park. S avonds zijn we met Kiem nog naar het hoogste gebouw van Hanoi gegaan. Behoorlijk hoog met een prachtig uitzicht. Nou ja, door het vele verkeer hangt er voor smog in de lucht, dus het was behoorlijk mistig. Vanmorgen hebben we afscheid genomen van Kiem en zijn staf. Jammer genoeg moeten we hem achter ons laten. Wat een goede man is dit en we zijn een vriend rijker. Wil je nog een keer naar Vietnam, ga dan naar Don Duck!! Vanmiddag zijn we met de bus naar het vliegveld gegaan. In de bus hebben we 2 dames uit Frankrijk ontmoet, die de zelfde vlucht als ons hebben. We reizen op dit moment dus met zijn 4en. Morgen gaan we gezellig Bangkok verkennen en als de klik er is, dan blijven we bij elkaar voor een gedeelte in Thailand. Ik hoop dat jullie weer helemaal op de hoogte zijn! Wederom een lang verhaal. Nog één maand te gaan en dan hopen we (iets bruiner) veilig terug te keren naar NL.

1. Je zoon:
    27 oktober 2017
    Wederom een mooi verhaal. De biertjes smaken goed en het gezelschap is prima. Genieten mannen!👊🏻
  2. Gea:
    29 oktober 2017
    Jullie vermaken je prima. Veel plezier in Thailand. Benieuwd wat jullie daar mee gaan maken 😃