Dag 16: Bye India, hello Nepal

27 september 2017 - Sauraha, Nepal

Hallo vriendjes en vriendinnetjes uit het hoge noorden! Ons laatste verhaal (dag 13) was behoorlijk aangrijpend! Ik beloof nu een vrolijker en opgewekter einde. Varanasi was dus behoorlijk pittig.. De volgende dag hebben we besloten dat het zo wel mooi was geweest. Eigenlijk zouden we de nachttrein pakken vanuit India richting de grens van India/Nepal, maar we hadden besloten om eerder te vertrekken. Dit hebben we dan uiteindelijk gedaan per taxi. Weer een zeer lange rit. Waar ons goede wegen werd belooft, kwamen we er al vrij vlot achter dat dit anders was! De weg was namelijk één grote gatenkaas. In Walibi word je nog minder heen en weer geslingerd.. Na wederom een rit van 10 uur kwamen aan bij de grens! En zoals gewoonlijk zat het ons weer even niet mee. De posten waren namelijk al gesloten, wat betekende: geen doorgang! Gelukkig stond er naast de weg een guesthouse (dan daar maar pitten) Na het inchecken werden we naar onze kamer gebracht! Phoe dit was even schrikken, jonge jonge! Het bed zat onder de vlekken en voor de insecten was het een waar paradijs. Ook de geur was niet fijn, het leek wel of er 20 man op de kamer hadden staan zeiken! Maik was behoorlijk vermoeid door slaaptekort, dus was hij (gelukkig wel) redelijk snel vertrokken! Ik had meer moeite om de slaap te vatten! Wat voor je uit zitten staren is dan de enige remedie. Je ziet dan alle schaduwen en hoort alle nare (insecten) geluiden! Ik was niet de enige die dit zag. Over het plafond liepen 2 kleine hagedissen die letterlijk het lopendbuffet tegemoet liepen! Krekeltje hier en een mugje daar, de hagedissen liepen er als bezetenen achteraan! Als je denkt dat dit het enige was, dan kom je van een koude kermis thuis! De elektronica was ook niet optimaal. Om het half uur viel alles weer uit, dan ging er een mannetje naar buiten om het weer aan te slingeren! Gelukkig was het maar voor één nachtje. Sochtends vroeg waren we mooi op tijd wakker.. kleertjes aan en de backpack op de rug om India achter ons te laten! Even wat geld wisselen, want nepal heeft de Nepalese Roepie! Gelukkig hadden we nog wat euro's op zak (en daar zijn ze gek op).. Ze wilden alle euro's wel hebben.. nou ja, wij maar geruild tegen de Roepie! Kwamen we aan bij het imigratiekantoor om een visum te kopen! Accepteerden ze alleen maar dollars😩😩 Dan ben je uiteindelijk in Nepal en kun je daar niet eens betalen met de landelijke valuta.. Ja dat die dollar meer oplevert weet mijn reet ook wel, maar dit is niet echt netjes natuurlijk! Dit lieten we ook wel even blijken, maar daar waren de twee pipo's achter de desk niet echt van onder de indruk! Dus wij maar weer een deel van de Roepies omwisselen in dollars (2x geld betalen over je eigen geld).. Cash op tafel gegooid en meteen maar weggegaan! Nu moesten we even een bus zien te regelen die richting Chitwan rijdt! De bus die rechtstreeks heen rijdt was al vertrokken, deze rijdt één keer per dag en 06:00 uur sochtends is dan natuurlijk de meest logische tijd😜! We konden wel naar Naragat en daar overstappen om bij onze nieuwe bestemming te komen! 2 tickets gekocht om vervolgens een ontbijtje te scoren! Omdat het weer een lange rit zal worden wouden we nog even gebruik maken van het toilet! Voor het toilet stonden al wat mensen op hun beurt te wachten (hoge nood waarschijnlijk)! Toen je aan de beurt was, liep je op een deurtje af die er al in zat toen de plannen voor de Taj Mahal nog gesmeed moesten worden! Na het gammele ding open te hebben gedrukt komt de 2de proef! Een lucht dat er op je afkomt, ohh, de tranen springen je spontaan in de ogen! Middenin de ruimte zit een groot gat waar de mensen hun ontlasting moeten dumpen.. nou ik weet niet hoe ze het doen, maar ze hebben een richtinggevoel van Jan Doedel (alles zat er onder). Wat jullie wel kunnen begrijpen is dat we ervoor hebben gekozen om het op te houden en tijdens de busreis maar ergens een bosje in te duiken! Gelukkig hebben we niet lang hoeven wachten op de bus! Toen de bus begon te rijden werd onze vreugde aangewakkerd! Wat een verschil met India! Nepal is zo mooi en we hebben onze ogen uitgekeken tijdens deze trip! Een fantastische natuur (waar ze hier wel zuinig op zijn)! En de mensen zijn zo aardig. Deze reis was dus geen straf.. wel was het een gewone lijnbus, dus moesten we regelmatig stoppen! Via goede wegen en over de gebergte kwamen we aan in Naragat! Daar even de beentjes gestrekt en een taxi gepakt! Dit was gelukkig een kort ritje! De vorige dag hadden er al een hotel geboekt, dus we wisten waar we heen wouden! Na zo'n 20 minuten bereikten we ons hotel! Nou ja het is meer een park (en wat voor een). De eigenaar ontving ons hartelijk en nam ons mee naar ons onderkomen! Dit is een kleine bungalow met veranda (super). Naast het park stroomt een rivier, waar we een kopje koffie hebben gedronken met deze aardig man! Hij vertelde ons alles over het gebied! Het komt vaak voor dat de neushoorns savonds vlak voor het park komen te eten en te baderen (wauw)! Naast de neushoorns komen de olifanten, maar ook de krokodillen soms gedag zeggen! Ook werd ons vertelt dat de neushoorn het park op kan komen om uit onze tuin te eten, maar dit gebeurt niet al te vaak! Na een uitmuntende avondmaal hebben we nog even gezellig zitten kaarten! Maik nam met succes revanche en wist het spel dit keer winnend af te sluiten! Vanmorgen hebben we na lange tijd heerlijk uitgeslapen! Vervolgens zijn we opzoek gegaan naar een restaurant voor een ontbijt! Nou bij dit restaurant komen we zeker terug! Wat een ontbijt.. eitje, geroosterd broodje, musli, kopje koffie en vers fruit (zo lekker, na 2 weken kip en rijst). Vanmiddag hebben we de buurt verkent met scooter en motorfiets! Ook dit was top.. Zoals ik al zei ik ga dit verhaal beter afsluiten dan het vorige! Nepal is prachtig en een echte aanrader (hopelijk blijft deze gedachte zo)! Vanavond gaan we gezellig uiteten (uiteraard zelfde restaurant) en morgen gaan we een trip boeken om nog meer van de natuur te kunnen zien! Voor zover weer op de hoogte dus! Ook in Nepal zeggen we Namaste en een hele fijne avond!

1. Janet:
    27 september 2017
    Wat een heel andere omgeving dan in India, zeg! Wel erg mooi ook. Fijn dat jullie weer eens lekker hebben kunnen ontbijten.
  2. Je zoon:
    28 september 2017